INNOVATIE

null
Heb jij er ook er wel eens aan gedacht; enkel een rugzak mee en op het vliegtuig stappen? Alles achterlatend op weg naar een nog onbekend avontuur. Een ontdekkingsreis zonder concreet einddoel en reisplan. Zorgeloos en altijd zelf in control. Met open blik de wereld ontdekken. Wat houd je dan tegen? Is de opoffering die nodig is te groot? Of zie je teveel onzekerheden in het verschiet? Vaak is het simpelweg een kwestie van doen.

 

Dit geldt ook voor innovaties. Zie het als een ontdekkingsreis; het einddoel en de weg ernaartoe liggen vooraf slechts schetsmatig vast en gaandeweg, al doende lerend, moeten deze duidelijk worden. Daarom zeggen wij “ga wat doen met je data”. En dat stopt niet bij, zoals in veel organisaties gebeurt, een modificatie van je IT-landschap of het aanschaffen van nieuwe tools. Inzicht zonder actie is ballast. Wij zijn er om alle complexe beren weg te jagen en de weg vrij te maken. Wij zijn verandering: Niet goed, niet slecht… Gewoon daar om je voordeel mee te doen. Zodat jij verder komt.

 

Zo zijn wij samen met een van onze klanten een project gestart met als doel de bepaling van de rijpheid van een avocado zonder deze aan te raken. Door het combineren van de ervaring van keurmeesters en via beeldherkenning zijn we op zoek gegaan naar nieuwe technische mogelijkheden en hoe deze praktisch kunnen worden toegepast. Een iteratief proces waarbij we – stap voor stap – steeds dichterbij het einddoel komen. Van tevoren niet weten waar het eindigt, maar waarbij de ontdekkingsreis minstens net zo waardevol is als het eindresultaat.

Onze aanpak:

ONTDEKKEN

Experimenteren

Toepassen

Ontdekken

Van nieuwe technieken en nieuwe toepassingsmogelijkheden.
Net als een ontdekkingsreis blijkt bij innovatieprojecten in de praktijk pas waar het einddoel werkelijk ligt, hoe dit er precies uit ziet en wat nodig om dit te bereiken. Het is een verspilling van tijd en energie om het te bewandelen pad vooraf tot in detail uit te stippelen. Meestal moet de koers na de eerste stap op onbekend terrein al worden bijgesteld, ontstaat er nieuwe kennis en zijn blauwdrukken niets meer waard. Daarom starten wij een innovatieproject met het onderzoeken van nieuwe technieken en nieuwe (toepassings-)mogelijkheden. Zodat jij niet alleen de lamp vasthoudt, maar ook de schatkaart.

Experimenteren

Stap voor stap steeds dichterbij het einddoel komen.
Als je een beeld hebt van wat zich er om je heen afspeelt, dan is het zaak om zo snel mogelijk te gaan experimenteren. Geen definitieve keuzes maken op basis van je onderzoek en vooringenomenheid. Maar snel over gaan naar de onbekende praktijk en alle opties overwegen. Gaandeweg kom je er pas achter welke paden begaanbaar zijn, van welke omstandigheden je kan profiteren, en welke kansen benut kunnen worden. Essentieel hierbij zijn de verhalen bij het kampvuur, het delen van de kennis en ervaring die er die dag is opgedaan. En wat dat betekent voor morgen. Innovatie vraagt dan ook om het continu verzamelen, vastleggen en delen van informatie.

Toepassen

Kennis en expertise toepassen in de praktijk.
Het einddoel is in zicht en je weet wat er moet gebeuren om hier te komen. De laatste fase van de ontdekkingsreis draait dan ook om de uitvoering. Bij innovatietrajecten betekent dit: productontwikkeling en business development. Het resultaat is een nieuw product of business model. Alle opgedane expertise wordt toegepast in de praktijk. Zo doen we bij het avocado project veel kennis en ervaring op over het rijpingsproces en de praktische toepassingsmogelijkheden van nieuwe beeldherkenningstechnieken. Daarnaast bieden we op deze manier een oplossing die optimaal te integreren is in de dagelijkse werkzaamheden van avocado keurmeesters.

Benieuwd hoe jij dit kunt toepassen?

null
In 30 minuten vertellen we het je. Gewoon online en zonder verplichtingen.


  • Data analyse en data science zijn onderdeel van ons dagelijks werk. Het combineren van onze eigen kennis met de expertise en pragmatische aanpak van Experience Data op het gebied van het structureren en combineren van data, leiden snel tot diepere inzichten en toepasbare oplossingen.

    Jan Orthmann
    Manager Pricing & Underwriting bij Nationale Nederlanden
  • Door de diepgaande kennis en inzichten op het gebied van data science en data discovery is Experience Data een heel waardevolle partner gebleken voor SpronQ. De dienstverlening en professionaliteit van onze organisaties sluiten goed op elkaar aan. Hierdoor hebben we in klant trajecten vernieuwende oplossingen kunnen bieden, zoals de combinatie van Case Management en Data Discovery.

    – Gerard Janssen
    Managing Director bij SpronQ
  • Experience Data helpt ons in de ontwikkeling naar een data gedreven team van professionals binnen Finance en Control. De combinatie van je data willen begrijpen, de vele technische mogelijkheden en pragmatische aanpak en begeleiding vanuit Experience Data spreken ons erg aan.

    – Rogier Leemans
    Senior Analyst bij ProRail