Verbeter kernprocessen met data gedreven werken

Inzichten uit reeds aanwezige data omzetten in concrete acties om de operationele kernprocessen van een organisatie te verbeteren. Data gedreven betekent meer dan een dashboard bouwen en hieruit inzichten onttrekken.

Wij gaan verder door het geven van actiegerichte adviezen aan mensen binnen het bedrijf en helpen hen bij het uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden.

Onze kijk op data gedreven werken

De eerste stap naar data gedreven werken
Organisaties gebruiken dashboards om inzichten uit te halen. Dat is een mooie eerste stap om data gestuurd te werken, maar al die inzichten maken het niet makkelijker om beslissingen te maken. Inzicht zonder actie is ten slotte alleen maar ballast. Daarom gaan wij een stap verder.

Wij gebruiken die inzichten om tot concrete acties binnen een operationeel (kern) proces te komen. Door deze acties nemen onze klanten stap voor stap betere operationele beslissingen, gaan hun bedrijfsprocessen soepeler lopen en zetten ze de mensen in hun kracht.

Voordelen van data gedreven werken bij Experience Data

null

ACTIEGERICHT ADVIES

Medewerkers krijgen concreet advies en weten precies wat ze moeten doen. Ze worden in hun kracht gezet omdat hun beslissing wordt onderbouwd met data.
null

VERBETEREN KERNPROCESSEN

Organisch verbeteren van operationele kernprocessen, om klanten beter van dienst te zijn en medewerkers slimmer te laten werken.
null

BORGEN VAN ERVARINGEN

De transformatie naar data gedreven werken vraagt naar een nieuwe, en leuke, manier van leren in de organisatie.

Voorbeeld

Bij een grote zorginstelling hebben we door middel van een analyse op de huidige data laten zien wat de mogelijkheden zijn wanneer deze data wordt ingezet bij het verbeteren van de kwaliteit:
  • Een directer en objectief verband tussen productiviteit en de kwaliteit van geleverde zorg
  • Een herleidbaar verband tussen productiviteit en teamkenmerken, bv. stabiliteit van teams, teamsamenstelling t.o.v. opleidingsniveau, leeftijd, ervaring, cliëntenmix, etc.
  • De mogelijkheid om te sturen op deze kenmerken om productiviteit te verbeteren.

Is mijn organisatie klaar om data gedreven te werken?

In onze projecten zien we vaak dat organisaties denken dat ze niet genoeg data hebben of eerst een nieuw systeem nodig hebben voordat ze data gedreven kunnen werken. Meestal is dat gevoel niet op feiten gebaseerd en blijkt er al heel veel data beschikbaar te zijn om aan de slag te gaan met het optimaliseren van het operationele proces.

 

Wij zijn van mening dat elke organisatie klaar is voor data gedreven werken

  • Vaak is de beschikbare data in een organisatie ruim voldoende om een fundamentele verbetering te realiseren.
  • Data ondersteunt bij het inspelen op een snel veranderende samenleving en haar behoeftes; je leert de klant echt kennen.
  • Medewerkers worden in hun kracht gezet omdat complexe beslissingen worden ondersteunt door data.

Afdeling overstijgende aanpak

Binnen onze aanpak houden we een brede blik. De context rondom een data vraagstuk is vaak breder dan alleen de gestelde vraag. Hierbij merken we dat afdeling overstijgend kijken enorm helpt. We vinden zo vaak databronnen bij andere afdelingen die eerder niet algemeen bekend waren. Deze data geeft vaak weer verrassende context waarmee we het operationele proces nog beter kunnen optimaliseren.

Leren door te doen in 3 stappen

Snel starten is makkelijk: we hebben een begrijpbare en bewezen aanpak die de organisatie begeleidt
richting een succesvolle lancering om data gestuurd te werken.

1
null

CREËER EEN DATAFUNDAMENT

Verbind en ontdek de ervaringen die verstopt zitten in het collectief geheugen en structureer deze om te gebruiken.
2
null

KRIJG ACTIEGERICHTE ADVIEZEN VOORGESTELD

Vanuit de data krijg je actiegerichte adviezen waarop je je beslissingen kunt baseren.
3
null

VERANDER KERNPROCESSEN EN MAAK ECHTE IMPACT

Je werk wordt leuker, want je kan meer aandacht besteden aan wat belangrijk is en zo maken we samen impact.